Saturday 22 December 2012

Mengenai Arowana

Arowana Asia (Scleropages Formosus) atau lebih dikenali sebagai `Ikan Naga’, telah dianggap sebagai salah satu Raja di Perairan Dunia kerana populariti yang sangat besar, nilai dan tampak berprestij. Bentuknya yang unik, sisiknya yang cantik, bermulut ‘bonytounge’ dan berskala besar. Khabar angin tentang misteri Arowana Asia ini telah dibuat begitu istimewa dan ianya telah mencuri hati banyak pencinta ikan.



MENGENAI IKAN AROWANA

Ikan arowana atau dikenali juga sebagai ikan kelisa boleh dibahagikan kepada beberapa jenis. Biasanya dibahagikan mengikut asalnya iaitu Asia, Australia dan Amerika Selatan. Jadual di bawah menunjukkan jenis arowana dan habitat asalnya.
Nama Arowana / Jenis Arowana
1. Asian Arowana (dilindungi oleh CITES- spesis diancam kepupusan) diantaranya adalah Kelisa emas (Malaysian Golden / crossback / highback), Super Red, Banjar Red dan Yellow Green Tail Arowana
2. Ausralian Arowana: Pearl Arowana
3. South American Arowana: Silver Arowana & Black Arowana
Selain itu, masyarakat cina juga mempercayai ikan ini mampu membawa tuah dan mereka juga percaya bahawa ikan ini merupakan jelmaan naga kerana sisiknya yang mirip sisik naga dalam mitos-mitos cina. Kedua-dua faktor diatas menjadikan ikan ini sangat istimewa dan mendapat permintaan yang tinggi terutama untuk pasaran eksport ke Singapura, Cina, Jepun, Hong Kong dan lain-lain.




No comments:

Post a Comment